fredag 15 juli 2011

små semesternöjen...




Som jag skrev i tidigare inlägg så finns det massor av saker att uppleva i närheten av där man bor. Man behöver inte åka långt för att t.ex. besöka ett anrikt kafé som dessutom är k-märkt sedan 1996. I Lunde utanför Kramfors finns nämligen Wästerlunds Konditori. Konditoriet öppnade 1946.



Det är säkert tio- femton år sedan sist vi besökte konditoriet. Då arbetade här en kvinna som vi än idag kommer ihåg att hon sa när vi kom in:
-Jaha, ungdomar, vad vill ni ha då?
De hade inte speciellt mycket att välja på och definitivt inget hembakat. Där fanns lite "köpebröd" typ dammsugare och någon mazarin. Till saken hör att vi med spänd förväntan funderade på hur konditoriet hade utvecklats till idag och vi blev lite paff när samma kvinna stod bakom disken och det var samma utbud som sist att välja på. Det enda som skiljde var att denna gång sa hon:
-Jaha, vad vill ni ha då?



Utbudet är inte speciellt stort!


Vi tog en god kopp kaffe och en mazarin :))


Det känns verkligen som man kliver tillbaka några decenier i tiden när man kommer in i kaféet. Kassaapparaten är stor som ett hus och den lilla kvinnan syns knapt där bakom. Men hon är artig och korrekt. Inredningen läste jag är från 1961 och väggarna är klädda i en princesstårtgrön!!! galon. Innertaket är av koppar och unikt i sitt slag. Jag har då aldrig sett något liknande någon annanstans.







Jag besökte toaletten och fick mig ett gott skratt
då det på insidan dörren fanns en skylt...



Den välkända neonskylten på taket är fyra meter hög och var en gång Sveriges största. Den införskaffades 1952 och kostade då 52 000 kronor vilket ansågs som en hel förmögenhet på den tiden.
Okej, besöket på Wästerlunds Konditori kan man tycka är lite annorlunda med denna unika miljö men... fixa lite med fikabrödet, tack...Det är väl ändå inte K-märkt?




Utflyktsdagen fortsatte med gott humör. Vi stannade till på några loppisar. Det var länge sedan. Jag har nästan blivit lite trött på dem och tycker fruktansvärt mycket i dessa loppisar är bara skräp... men, det som anses som skräp för den ene kan vara något fint för den andre...Nåväl, det var rätt kul att kika runt lite. De flesta gånger gick jag ut med tomma händer och var lika glad ändå. Konsten är att inte köpa något varje gång utan vänta på det där riktiga fyndet!!!




Storloppis utanför Kramfors.


Under dagen fyndade jag en stor ytterkruka, jättefin, för femtio kronor. Vi fyndade en badmadrass av gammal superbra modell som blev som ny efter maskintvätten. Sådanna finns inte att köpa på affären längre. Jag fyndade två fina små, limegröna ljusstakar och en hund i gips. Tyckte lite synd om tanten som bedrev loppisen och försökte förtvivlat hitta något att fynda hos henne. Det blev en stor hund i gips för trettio kronor. Jag tänker måla om den. Lillemor sa att jag blivit lurad ;))



Vi har lärt känna så många fantastiska människor genom hundarna.
Vi besöker en vän som bor i ett litet torp. Hon har några vallhundar, får och en gårdskatt. Hon har dessutom en trädgård som är under uppbyggnad men redan nu jättefin och det är en fröjd för mig som är så trädgårdsintresserad att få vandra runt i trädgården och prata rosenhallon, kärleksört och jättedaggkåpa...
Jag tänker lägga ut några bilder från hennes torp, jag har ju bara min mobilkamera som jag fotar med men det blir rätt bra iallafall när motiven är rätt.






















Den här bilden på katten är jag riktigt nöjd med. Sånna tillfällen kommer inte så ofta, när man får en kanonbild mitt framför ögonen. Observera baktassen som med tårna står på kanten av tunnan :)) Jag avslutar bildslingan med en bild på en lagom sur eller söt... rabarberpaj!!!
Tack Lillemor för dagen!








Mera godsaker, vi var och plundrade mor och fars jordgubbsland idag...


Man kan göra goda saker av jordgubbar, glass, maränger och grädde...





Svåra att fånga på bild. Två ystra dogs som knappt är i stillhet en sekund. Enzo på besök, livet leker. Enzo är en klippa på att hitta leksaker i trädgården. Saker som sedan länge varit försvunna på Gårdsbacken letas snart rätt på. Vi fick oss några glada skratt åt Enzo som lyckades samla mer än en pryl i munnen samtidigt.












Så till sist...
Jag gör det iallafall.
Sätter in en bild på Fame med nyköpt rosa blinghalsband :))
Fick inte för Danne.
Vad tycker ni???
Snyggt va???








När du tycker att du har som minst tid
ta en paus...







6 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint med rosa blingbling på rödbrun hund, jag förstår att Danne inte vill ha det utlagt, någon kan sno både idé och halsband! Och fantastiskt trevlig blog, fina bilder och bra text! Tack för att ni finns :-) Kram från Lillemor i Sjö

    SvaraRadera
  2. I love the halsband!!!

    SvaraRadera
  3. Helt klart snyggt halsband :) Danne är bara avis hehe

    SvaraRadera
  4. "Blingigt" men ändå stilrent - det är helt OK som finhalsband :-) Få se om jag hittar nåra snygga boots till Milla, hon verkar behöva ha lite långskaftat för sina klor...Millas matte

    SvaraRadera
  5. SkärpnIng! /Millas husse

    SvaraRadera
  6. Just det!
    Rosa halsband på en vallhund ????

    Nä, ett svart med nitar kanske...

    D

    SvaraRadera