måndag 23 april 2012

Tänk på alla djur...

Vi närmar oss sista april och valborgsmässofirande och jag vill vädja till alla att inte köpa smällare och raketer.

Närmare 50% av landets hundar reagerar och blir skrämda av smällare och raketer. För att inte tala om alla andra djurslag. Jag har svårt att se någon tjusning i dessa fyrverkerier när man vet hur många djur som lider. Jag tror att folk inte tänker på hur många djur som mår dåligt av dessa smällare och raketer. OM dom gjorde det skulle de inte köpa sådant.


Gimmie vädjar till Er alla...
-Tänk på oss djur!!!
  
Som tur är så är både Fame och Gimmie relativt oberörda av dessa oljud, men vi vet av erfarenhet att djuren kan må mycket dåligt. Jag länkar till en sida som jag hittade där man kan läsa om diverse saker man kan göra för att lindra pinan för hunden.
Läs mera här: Så här kan du göra...




Tänk på djuren,
utsätt dem inte för plågan
med fyrverkerier och smällare!!!
Tack för du lyssnar...






Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




4 kommentarer:

  1. Jag slår ett slag för UFO-ballonger istället! (sålänge det ät blött i markerna)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på er!

      Ja, det är inte så dum idé :))
      Ljudlöst och vackert!!!

      /Paula

      Radera
  2. smällare är as nice man kan bara köpa 2 gånger per år man smäller 2 dar pär år så jag tror att dom som tycker smällare e nice köper endå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Perfekt!!!
      Det är precis människor som dig som jag försöker nå i min vädjan...
      I min värld har jag svårt att se något nice överhuvudtaget med fyrverkerier och smällare. Varje raket och varje knall gör ont i mig för att jag vet om hur många djur som lider. Jag brukar till och med demonstrativt titta åt ett annat håll. Just fyrverkerier är svårt för bland annat en hund att förstå, dom förstår ju inte det vackra i olika färger som lyser upp himlen. De har kvar så många naturliga instinkter som flykt när de hör "skott"... Dessutom blir de inte bara rädda precis när smällen kommer utan de kan skaka av rädsla från morgon till kväll. Snart, snart, snart kommer en smäll till... Tyvärr så är det många, framför allt barn som smäller smällare flera dagar runt valborgsfirandet. När du tänder en raket eller smällare försök att se, framför dig, alla tusentals hundar som skakar av rädsla och försöker komma undan så gott de kan. Om du skulle kunna göra det tror jag inte du resonerar att det är ju bara två dagar om året det gäller... och jag tror faktiskt du skulle köpa något mycket roligare för pengarna :))

      Sköt om dig och akta fingrar och ögon när du avfyrar dina raketer...

      /Paula på Gårdsbacken

      Radera