lördag 2 juni 2012

Jag är så priviligerad!

Det betyder så mycket för mig att få bo nära naturen. Jag älskar att vara utomhus och en mästerdag för mig är när jag får vara hemma hela dagen och påta i trädgården, eller pyssla med djuren.

I veckan har både Danne och jag jobbat med potatis- jordgubbs- och trädgårdslandet. I går blev vi klara och idag vräker regnet ner. Perfekt tajming!


Det hör till vårgörat att kärra gödsel...
Vi gödslar med fårgödsel. Det blir några vändor med skottkärran innan alla landen är gödslade. I år har vi dessutom gödslat rejält då vi fräst om hela trädgårdslandet och jordgubbslandet.


Potatislandet är härmed nygödslat.
Danne går över med fräsen två gånger.

Vi brukar alltid hyra jordfräsen då vi anser att när man bara använder den en dag per år så skulle det vara alldeles för mycket pengar att köpa en ny, egen jordfräs. Vi betalar 260 kronor för att hyra den en hel dag. Det är verkligen prisvärt. Då är den alltid nyservad och ren när man ska använda den.


Danne fräser ner fårgödseln i potatislandet.

Vi provar lite nya potatissorter i år. Vi brukar alltid ha egen sättpotatis, men eftersom fjolåret var ett riktigt dåligt potatisår hos oss så var det lite potatis kvar i jordkällaren efter vintern. Vi har nämligen fått bladmögel på blasten flera år på raken och måstat skära bort blasten så det kan faktiskt vara läge att få in några nya lite sorter, mer bladmögelresistenta, om nu sådana finns när man odlar ekologiskt?


Vi provar några nya sorter i år, förutom våra gamla Tjärnpärern... :))

Vi odlar ett ganska stort potatisland.
Färre och färre odlar egen potatis :(( Jag brukar ibland få höra av folk som funderar hur vi kan tycka att det är värt arbetet med att odla egen potatis när den är så billig att köpa i affären? Jag brukar då svara med att det inte är pengarna som är det viktiga utan faktum att potatis är den mest besprutade grönsaken som vi har. Jag har hört/läst att den ska vara besprutad upp emot tjugo gånger, mot sjukdomar, mot ogräs, mot ohyra och så vidare. Så det är anledningen till att vi odlar egen potatis, dessutom är det ju så enkelt...
Vårgörat: Gödsla, fräsa, dra upp fåror, sätta potatisen, kratta över fårorna...
Sommartid: Dra på potatisen, en alt. två gånger.
Höstgörat: Ta upp dem ur jorden :)) Förhoppningsvis med tiofalding återbäring :))


Gro nu duktigt kära sättpära :))
Jag måste bara berätta för er en liten historia som hände förra sommaren. Vi hade besök av en kvinna med en Border Collie som var hos oss för första gången för att valla. Kvinnan hade två av sina barnbarn (två tonårsflickor) med sig. Barnbarnen bodde i stan, i Ö-vik. Danne och jag hade, precis innan den kom, dragit på pärern, så det var förmodligen därför det var ovanligt mycket småknott i luften där vi stod ute på åkern nära potatislandet. Det sa jag också till barnbarnen.
-Vi drog på pärern innan ni kom, så det är förmodligen därför det är så mycket knott i luften... (genom att jorden rörs om)
De två tonårsflickorna tittade på mig, ytterst fundersamma, och en av dem sa;
-Drog på dem vadå?


Rabarberplantorna växer så det knakar...


Vi måste lägga rabarber på rabarberna nån dag
och göra en paj eller nått...


Jag måste bara återigen få säga att jag känner mig så priviligerad över att få bo och leva som vi gör. Jag skulle faktiskt kunna använda så starka ord att jag anser att det är en stor mening i och med livet! Alla materiella ting som vi omger oss med har på något sätt vuxit oss ur händerna. Saker som uppfinns ska användas för att underlätta vår vardag med att överleva. Som det ser ut i dagens i-länder så har vi på tok för mycket prylar i vår vardag!!!




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar