lördag 18 augusti 2012

Var sak har sin tid...

Jag är säker på att ni känner igen någon av dessa fraser... eller kanske till och med flera av dem?
-Jag gör det sen.
-Det där gör jag imorgon.
-Inte nu... sen...
-Möjligtvis lite senare...
-Om en stund, kanske...
-En annan dag...

Det är så otroligt lätt att skjuta upp saker, att göra dem sen. Detta fenomen tror jag aldrig vi kommer ifrån, det kommer förmodligen alltid att vara så :)) På Gårdsbacken är det många saker som skjuts upp till morgondagen och som också kan göras lika bra då.
Saker kan även skjutas upp i dagar, veckor, månader och till och med år och så plötsligt... blir de gjorda!!!



Efter det att jag slipat dörren noggrannt så grundmålade jag den vit.

Ett mycket bra sådant exempel hände idag på Gårdsbacken. Vi har för X antal år sedan restaurerat lagårn utvändigt. Vi har bytt brädfodring, målat och så vidare. Porten på nedervåningen blev målad i en snygg blå färg men porten på övervåningen, vid bryggan, den fick ingen ny snygg blå färg vid det tillfället. Sedan har åren gått... jag har vid flera tillfällen sneglat på porten i fråga och tyckt att den sett väldigt trist ut i en avflagnad ljusblå före detta målarfärg.



Porten har rejäla rustika gångjärn i just järn.

Så idag... äntligen var det dags!!! Trots att vi jobbat hela dagen och gjort ett dussin ärenden på stan och kom hem relativt sent så bad jag Danne hjälpa mig att lyfta ner den ena av två portar för nu var det äntligen dags, den skulle också få en ny snygg blå färg... :))



Porten på nedervåningen till lagårn
var sedan tidigare blåmålad.

Jag började med att slipa porten trären, även beslagen till hänganordningen i järn slipades. Därefter har jag nu grundat den helt, så nu ligger den på tork till morgondagen då den ska få sin efterlängtade blå färg.



Jag grundmålar porten vit.

Så det stämmer som handen i handsken, att var sak har verkligen sin tid, kanske inte idag, imorgon eller inte ens nästa månad... det kan vara om några år... ;))

Jo, förresten, att lagårdsdörrar målades blåa var ingen slump, förr i tiden ansåg man att korna gillade den blåa färgen, att de drogs emot den och det blev enklare att få in dem i lagårn för mjölkning.



-Bästa sättet att få någonting gjort,
är att göra det!
Paula Lundberg




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar