fredag 29 mars 2013

Påskgott till fåglarna...


Jag hängde ut lite påskgott till fåglarna. Jag hängde det i Farmors gran. Från mitt tvättstugefönster kan jag se på nära håll småfåglarna picka i sig av det goda...



En Större Hackspett i Farmors gran.

Sist jag tittade ut satt där en Större Hackspett som kalasade på talgbollarna, jag kilade efter kameran och kunde ta några fina bilder, nu hade jag visserligen fel objektiv på kameran och gick för att byta för att kunna ta några ännu bättre bilder...

När jag kom tillbaka till tvättstugan  för att fortsätta fota, så visst satt där en hackspett, men nu satt där istället en Gråspett... Han var lika fin han... :))



En Gråspett i samma gran.

Vintertid är jag helt okej med hackspettar på gården men vår- och sommartid måste jag medge att jag inte är fullt lika förtjusta i dem. De är som tusan på att hacka upp hålen större i fågelholkarna för att komma åt småfåglarnas ägg och även deras fågelungar. Jag har spikat fast stålramar runt hålen på holkarna så att de inte ska kunna göra hålen större. Det gäller att kunna överlista dem...:))


Hackspetten lämnade ett visitkort efter sig...


Är inte fjädern här ovanför otroligt vacker? Jag tycker den är vacker som ett konstverk!




Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199




2 kommentarer:

  1. Pickespetten lämnade en vacker Tack present!!!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tänk om man kunde sätta sådana fjärdrar i påskriset... :))
      Nä, föresten, det går nog inte, det skulle nog gå åt alltför många hackspettar.

      Kram!
      /P

      Radera