onsdag 16 oktober 2013

Lisa för själen...


Jag kan inte nog många gånger säga hur tacksam jag är över att få bo som jag gör... Så nära naturen, så nära djuren...!!!


Här har Mr Beaver nästan fällt en björk...

Danne och jag går ofta och gärna ut i naturen, naturligtvis tillsammans med hundarna. I dagarna tog vi fikakorgen med oss ut och drog på uppdrag, "riva bäverprojekt"... Vid en liten sjö en bit ifrån vår by har bävern börjat dämma vid utloppet till sjön och vi kände att vi måste göra en insats...



Danne jobbar på...

Bäverns dämning gjorde att vattnet i utloppet inte kunde rinna iväg med den fart som det borde och vi bestämde oss för att försöka ge oss på att riva byggnationerna, så att inte fördämningen orsakade översvämning över vägen...


Danne får hjälp utav Lime...

Danne behövde inte jobba på speciellt länge förrän vattnet från sjön tog fart och med ny kraft började rinna ut vid utloppet av sjön... Och eftersom Danne fick god hjälp av Lime så kunde jag gå på mina egna upptåg...


Jag gjorde underbara fynd...

Trots att vi vandrar i skogen så ofta så har jag aldrig varit någon svampplockare av rang. Ärligt talat så har jag aldrig förut hittat en kantarell (med undantag från en frusen en förra hösten) Jag har absolut varit utan "svampögon". Folk har berättat för mig om vilket fantastiskt svampår det varit och vilka mängder svamp de har burit hem men vi, vi har inte hittat en svamp förut... förrän nu!!!


Nu börjar det rinna på som det ska!!!

För precis som jag har hört folk säga så har man lärt sig att hitta en, så hittar man massor. Det var precis det som hände, Jag hittade en... sedan hittade jag en till... sen hittade jag massor och eftersom de var väl nedbäddade i gräs och mossa så hade de klarat frosten och de var hur fina som helst...


Nu stod Danne på fel sida utloppet och frågan var om vattnet skulle rinna in i
hans stövlar när han skulle ta sig över???

Dessa dagar är de bästa... Vi trivs så bra att vara ute i naturen... Det finns så mycket att upptäcka, så mycket att njuta av... Förmodligen är vi inte jättepopulära bland ortens bävrar men det får vi ta... Nu måste vi ha koll på utloppet så att de inte bygger nya fördämningar, vilket mycket väl kan vara fallet...


Det var nätt och jämnt som Danne tog sig över torrskodd...
Limpan visar vägen!

Underbara, underbara natur... Den har så mycket att erbjuda och man upptäcker så många fantastiska saker... om man är bara är mottaglig!!! Fyll upp en termos kaffe/choklad, fixa några goda mackor och ge er ut i naturen och upptäck... Det är lisa för själen, jag lovar!!!


Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia,com








1 kommentar:

  1. Ah, that explains the new blog I just noticed....Disapproving Beavers. :)

    Kram! K.

    SvaraRadera